donderdag 18 september 2008

Stress


Hoe kan je je kind motiveren in het maken van huistaken en het leren van lessen als die daar in de verste verte het nut niet van inziet?!

Eerlijk, ik breek er dikwijls het hoofd over hoe ik dit in godsnaam moet oplossen of op z'n minst in goede banen lijden.

Axel is een heel speels spontaal kereltje vol energie, laat dat nu het probleem wezen. Op school heeft hij zich de hele dag zo moeten beheersen dat er na schooltijd al die 'beheerste' energie uit moet. Dit kan enkel door te spelen, voetballen, fietsen, lopen ...

Voor alle duidelijkheid Axel heeft geen enkel probleem hiermee hoor, tot de ochtend dat hij de taak moet inleveren, dan is er natuurlijk stress en jaagt hij iedereen de kast op.

Zo ook deze morgen; gisterennamiddag zijn we eerst een uurtje naar logopedie geweest, daarna naar de bib, spelen, dan frans ingeoefend. Bij het nakijken van zijn agenda stond daar ook nog 'naampuzzel afwerken' en 'spreekbeurt'. Die naampuzzel; 'oeps' die was hij bijna vergeten, dus in plaats van opnieuw te gaan spelen werd dit kleuren. Over die spreekbeurt hoefde ik mij geen zorgen te maken, dat was een groepswerk die ze samen moesten voorstellen. Enkel een paar links doorsturen naar de juf met de info die ze gevonden hadden volstond ?! Ok dan, hij geen probleem ik ook niet.

Dus kon hij zonder zorgen met zijn nieuwe vriendje buiten gaan ravotten. Na het buiten spelen bleef hij wel een behoorlijke portie stress hebben, ik had werkelijk geen flauw idee hoe dat kwam en ook hij kon mij hiervoor geen uitleg geven.

Deze morgen vertrouwde hij me toe dat hij toch nog steeds behoorlijk wat stress had, want ja..die spreekbeurt. Toen kwam de aap uit de mouw, inderdaad het was een groepswerk maar elk moest zijn eigen stukje opzoekwerk doen en dit dan samen voorstellen. De voordracht was vandaag en raad wie er niets maar dan ook niets had gedaan .. inderdaad

De opdracht ging over uitvindingen en zij hadden het over de computer, Axel moest de geschiedenis van de computer opzoeken en voorstellen: een heel huzarenwerkje om die geschiedenis voor 8u 's morgens in begrijpbare 4de leerjaars termen te noteren + op die zelfde tijd hem die geschiedenis doen begrijpen zodat hij ze kan uitleggen aan de rest van de groep én de rest van de klas, een mens zou al van minder beginnen stressen.

Dus zijn we samen om 7:30 beginnen informatie op te zoeken (ik vertik het namelijk om hem alles gewoon voor te kauwen). Een kwartiertje later hadden we de grote lijnen, nu deze nog omzetten in een overzichtelijke én interessante voordracht. 1 klein detail waren effe uit het oog verloren: onze printer werkt niet meer, dus moest heel deze teskt nog gedicteerd (!) en netjes geschreven worden.

Enfin om 8:35 konden ze eindelijk samen naar school mét de spreekbeurt in de schooltas.

Ik denk dat hij later in het beroepsleven iets zal moeten zoeken met veel 'deadlines' dit is iets waar hij o n g e l o o f e l ij k goed in is: mensen op de kast jagen en iedereen stressen zodat hij toch het gewenste werkje op tijd kan afleveren.
Ik blijf achter met een flinke overdosis adrenaline en hij is al huppelend vertrokken ;-)

Geen opmerkingen: